Merit Lind,Advokaadibüroo GLIMSTEDT
|
Riigihangete seaduse § 41 lg 3 muudatus kui oodatud päästepaat?
Pikka aega räägiti vajadusest muuta riigihangete seaduse (RHS) § 41 lg-s 3 sätestatud regulatsiooni. Muutmise vajaduse põhjustena nimetati nii rohkeid vaidlustusi, hankemenetluste venimist kui ka teatud juhtudel hankijate suutmatust hankemenetluse planeerimisel ette näha kõiki võimalikke eriseadustest tulenevaid registreeringute, tegevuslubade vms nõudeid konkreetsete tööde teostamiseks.
1. jaanuaril 2011. a jõustus RHS § 41 lg 3 uues kuues, tekitades küsimuse, kas tegemist on tõepoolest kauaoodatud päästepaadiga hankijatele?
Alates 1. jaanuarist 2011. a algatatavatele hangetele rakendub RHS § 41 lg 3 järgmises sõnastuses: „Kui hankelepingu alusel sooritatava tegevuse jaoks on õigusaktides kehtestatud erinõuded, nimetab hankija hanketeates, milliste erinõuete, registreeringute või tegevuslubade olemasolu on pakkuja või taotleja kvalifitseerimiseks nõutavad./.../“.
Seega lähevad nn uute hangete puhul pakkujate või taotlejate kvalifitseerimisel arvesse ainult need eriseadustest tulenevad nõuded, mille hankija on hanketeatesse otsesõnu märkinud. Sätte muudatuse mõte on suunata hankijaid põhjalikumalt ja adekvaatsemalt hankemenetlusi planeerima, et kõikide sõlmitava hankelepingu esemeks olevate tööde teostamise pädevuse (õiguse) olemasoluks vajalikud erinõuded oleksid loetletud juba hanketeates. Eelduslikult tunneb just hankija kõige paremini sõlmitava hankelepingu esemeks olevate tööde sisu ja mahtu.
Allakirjutanu hinnangul ei pruugi sellise muudatuse puhul tingimata olla tegemist „oodatud päästepaadiga“, vaid võib tuua kaasa hankija algatusel hankemenetluste kehtetuks tunnistamiste arvu suurenemise. Seejuures väärib rõhutamist, et RHS § 41 lg 3 ettevalmistamisel on eelnõu seletuskirja märgitud, et juhul, kui hankija on jätnud hanketeatesse mõne erinõude märkimata, kuigi seda on tarvis hankelepingu eset arvestades, siis võib see tähendada, et hankija peab omal algatusel hankemenetluse kehtetuks tunnistama.
Kui enne 1. jaanuarit 2011. a alustatud hankemenetlustega oli võimalik edasi minna ja hankelepinguni jõuda olukorras, kus kvalifitseerimisotsuste vaidlustamise tulemusena on saanud selgeks, et hankelepingu esemeks olevate tööde teostamiseks on täiendavalt tarvis kontrollida veel ühte või teist eriseadusest tulenevat tegevusluba, registreeringut vms, siis nüüd paistab olukord olevat muutunud pigem segasemaks.
Nimelt laieneb esiteks vaidlustamisest huvitatud isikute ring. Kui seni esitasid eriseadusest tuleneva kvalifitseerimisnõude mittetäitmise põhjendusel vaidlustuse pakkujate kvalifitseerimise otsuste peale orienteeruvalt kaks-kolm madalama maksumusega pakkumuse esitanud pakkujat, siis nüüd on põhjust ja huvi kõikidel turul tegutsevatel vastava valdkonna ettevõtjatel, kes kavatsevad konkreetses hankes pakkumust esitada, esitada vaidlustus hanketeates sätestatud tegevuslubade jms nõuete loetelu peale põhjusel, et loetelu ei ole ammendav. Huvi selleks võib muu hulgas seisneda selles, et saavutada spetsiifilise tegevusloa nõude hanketeatesse lisamine, mis ahendab oluliselt riigihankes osalevate konkurentide ringi ning mida ei ole võimalik konkurentidel kiiresti omandada.
Teiseks võib juhul, kui pakkumuste esitamise tähtpäeva möödumise järel selgub, et mõni erinõue jäi hanketeatesse lisamata, hankijal tekkida põhjendatud vajadus tunnistada hankemenetlus omal algatusel kehtetuks, sest tal ei ole võimalik jõuda hankelepingusse vastava hanke tulemusena nii, et kõik hankelepingu esemeks olevad tööd ka reaalselt teostatakse. Võib tekkida olukord, kus hiljem peaks hakkama korraldama eraldi hankemenetlusi nn pisitööde peale, mis kuulusid algse hankelepingu esemesse, kuid mille kohta seadusest tulenevat erinõuet hankija hanketeatesse ei lisanud. Siinkohal tuleb arvestada, et juba algses hankes on pakkumuse koostamisel (hinnaesildisel) pakkuja suure tõenäosusega arvestanud ka selle töö tegemisega, mille kohta hankija unustas hanketeates erinõude sätestada, kuigi vajadus reaalseks tegemiseks tuleb hankelepingu esemest. Selle tulemusena maksab hankija ühe ja sama töö eest kaks korda.
|